Hurt Łęgajny 89 514 45 26     Hurt Elbląg 55 233 60 00     Biuro Zarządu .: 89 533 34 80, email: falco@falco.pl

Zmiany w zasadach posługiwania się elektronicznym podpisem celnym

Od dnia 10 lutego 2020 r. została zablokowana możliwość wnioskowania o rejestrację uproszczoną. Niekwalifikowane certyfikaty celne, wygenerowane przez osoby zarejestrowane w sposób uproszczony będą unieważniane począwszy od dnia 26 maja 2020 r. W rezultacie, począwszy od tej daty, osoby zarejestrowane w sposób uproszczony nie będą mogły w komunikacji z SISC posługiwać się elektronicznym podpisem celnym.
 
Tym samym zapisy instrukcji e-Klient odnoszące się do możliwości zarejestrowania danych osób fizycznych w sposób uproszczony oraz korzystanie przez te osoby z elektronicznego podpisu celnego tracą moc.
 
     Dalsze korzystanie z posiadanego aktywnego elektronicznego certyfikatu celnego będzie możliwe pod warunkiem dopełnienia formalności związanych z pełną rejestracją danych osoby fizycznej w SISC. W tym celu przed dniem 22 maja 2020 r. należy:   
 
1. zalogować się do swojego konta na portalu PUESC;
 
2. wypełnić wniosek aktualizacji danych osoby fizycznej w SISC, uaktualniając we wniosku pozostałe dane, o ile jest taka konieczność;
 
3. przesłać wniosek podpisany podpisem zaufanym (profil zaufany e-PUAP) lub podpisem kwalifikowanym – co zwolni wnioskodawcę z konieczności stawienia się w organie KAS celem potwierdzenia tożsamości,
 
lub
 
przesłać wniosek podpisany z wykorzystaniem posiadanego elektronicznego certyfikatu celnego i stawić się w siedzibie wybranego organu celnego (urzędu celno-skarbowego, delegatury UCS lub oddziału celnego) w celu potwierdzenia autentyczności rejestrowanych danych. Dokumenty wymagane do przedstawienia:
 
1. dowód osobisty,
 
2. informacja o złożonym wniosku aktualizacyjnym; może to być:
 
a) wydrukowany i podpisany wniosek o aktualizację danych osoby fizycznej, lub
 
b) wydrukowany dokument UPO, lub
 
c) wydrukowana informacja z Wydziału Centralna Rejestracja wzywająca do osobistego stawiennictwa, lub
 
d) numer sprawy, do której wymagane jest potwierdzenie tożsamości.
 
    Obywatele z krajów UE mogą potwierdzić autentyczność danych rejestracyjnych w organach celno – podatkowych w kraju zamieszkania i przesłać skan takiego potwierdzenia do Wydziału Centralna Rejestracja na adres: centralna.rejestracja@mf.gov.pl.
 
 
 
    Obywatele z krajów trzecich (spoza UE) mogą potwierdzić autentyczność danych rejestracyjnych w konsulacie, ambasadzie lub u notariusza w kraju zamieszkania i:
- przesłać skan takiego potwierdzenia wraz z jego tłumaczeniem do Wydziału Centralna Rejestracja na adres: centralna.rejestracja@mf.gov.pl
 
oraz
 
-  przesłać oryginał potwierdzenia na adres: Izba Administracji Skarbowej w Poznaniu, Wydział Centralna Rejestracja, ul. Krańcowa 28, 61-037 Poznań.
 
 
 
Pismo potwierdzające aktualizację danych będzie dostępne na PUESC w zakładce Moje dokumenty->Odebrane